Live life to the fullest and enjoy every moment! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Linda Berg - WaarBenJij.nu Live life to the fullest and enjoy every moment! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Linda Berg - WaarBenJij.nu

Live life to the fullest and enjoy every moment!

Blijf op de hoogte en volg Linda

19 November 2013 | Zuid-Afrika, Grabouw

En daar ben ik weer lieve mensen! Of toch niet 'weer', want het is alweer ongeveer een maand geleden dat ik mijn laatste blog heb geschreven zag ik. Sorry!!
Ik heb het ook best druk hier in het verre Zuid- Afrika…. ?! Zo moest ik met mijn 2 huisgenootjes op zaterdag 26 oktober extra werken, want er was een feest over de gehele dag georganiseerd om geld in te zamelen voor Child Welfare. Daar 's ochtends aangekomen was nog helemaal niks geregeld. Er waren pas enkele medewerkers en verder was de ruimte die was afgehuurd leeg. Hier hadden we totaal geen zin in, dus we zijn er weer van tussen gegaan. We hebben koffie gehaald en wat lekkers en zijn toch maar weer terug gegaan. Bij terugkomst was er nog steeds niks veranderd. Dit keer hebben we maar geholpen met organiseren en kwamen er langzaam kinderen op het feest af. Ik heb ongeveer de hele dag face- painting gedaan bij de kinderen en verder een beetje op de kinderen gelet. Om 6 uur hadden we gevraagd of we al naar huis mochten gaan, omdat het toch geen succes was geworden en zal worden. En gelukkig kregen we toestemming! We wilde wegrijden met de auto en na 50 meter hield de auto ermee op, middenin een krottenwijk…. De rechterachterband zat namelijk vast! We hebben met moeite de autobedrijf te pakken gekregen en die raadde ons aan om een paar keer naar voor en naar achter te rijden. Dus we deden dat, maar het hielp niet. Daarom maar weer teruggebeld en hij vertelde ons om het nogmaals te doen totdat hij los zou komen. Uiteindelijk is het gelukt, maar de auto reed niet harder dan 40 km/h en hij maakte rare geluiden als we schakelde. En bij thuiskomst kwam er zelfs rook bij de band vandaan. Dat betekent nog een keer de autobedrijf bellen en na lang zeuren zouden ze de volgende ochtend komen. Of we dus de volgende dag naar Kaap de Goede Hoop en Cape Point konden gaan, moesten we dus afwachten. 's Ochtends hebben we ons toch helemaal klaargemaakt en gelukkig kon het snel gemaakt worden. Er was iets afgebroken ergens in de buurt van de band (sorry, ik heb geen verstand van auto's). Helemaal blij zijn we meteen weggereden en hebben we een heerlijke zonnige dag gehad met de groep! Het uitzicht was ook weer prachtig bij de zuidelijkste gebieden van Zuid- Afrika.

Dat weekend erna zijn we met de groep; Paddy en zijn familie op een partyboot gegaan. Je moet het voorstellen als een houten ondergrond met een dak daarop, een bar en een paar stoelen. Daar hebben we ontzettend veel lol gehad en hebben we met z'n alle een duik durven wagen in het koude water. Voor het eerst zwemmen in Zuid- Afrika was toen een feit! Ik moet je zeggen dat ik best goed aangeschoten was en het was pas 4 uur 's middags….. 's Avonds zouden we nog een braai hebben van Paddy en heb ik als heilig boontje(of loser?) geBOBt.
De volgende dag was mijn lieve broer jarig en heb ik met hem geskypt en hem verrast met een verjaardagsslinger, 22 jarige kaarsjes, een hoedje en een toeter! Haha(A). Ook hij is op reis tot en met juni 2014, dus wordt het voorlopig elkaar alleen maar via skype spreken. Ik ben nu al super jaloers op de foto's en de verhalen, dus ik heb nu al zin om mijn volgende verre reis te plannen. Dus wie wil?
Het was erg leuk om hem gesproken te hebben, maar helaas moest ik na een uurtje weg, omdat we met de groep een gratis wijnroute gingen doen door Grabouw (het plaatsje waar ik al 3 maanden woon). Ik moet zeggen dit was een van de meest bijzondere dagen in Zuid- Afrika….. We zaten namelijk met z'n allen in een busje met harde muziek en stopte om de zoveel tijd bij een wijnboerderij om wijn te proeven. Ook Paddy en een paar familieleden waren erbij en dat maakte het compleet! Om de dag af te sluiten hebben we pizza gehaald en dit op het strand opgegeten.

Dat weekend erop heb ik nog een wijnroute gedaan maar dan door Stellenbosch, Paarl en Franschoek. Dit zijn 3 gebieden wat bekend staat om de vele en goede wijn. Dus tja, dan nog maar een wijnroute (en ja, ik kan nog steeds wijn zien, en nee, verslaafd ben ik (nog) niet! Haha). En deze was ook erg geslaagd! 's Avonds zouden we gaan stappen en slapen in Stellenbosch. Dit is namelijk een echte studentenstad, dus ik was erg benieuwd. Uiteindelijk viel het best tegen. Maar goed, shit happens. De volgende dag was het te heet om veel uit te voeren en dus zijn we naar het strand gegaan.

En tot slotte afgelopen weekend hebben we ons gericht op souvenirs kopen en heb ik ook nog wat voor mezelf kunnen scoren (eindelijk). Het shoppen hier vind ik mega tegen vallen, dus dat wordt in Nederland weer flink door de stad heen slenteren, ook vanwege dat onze wasmachine niet in staat is om vlekken uit mijn kleren te halen, dus veel komt ook niet van mijn huidige kleren terug…
Zondag hebben we in een township gebraaid. Het was best bijzonder om door het plaatsje/ de townships zelf heen te rijden, maar bij de bestemming aangekomen was het wel erg toeristisch en stonden we zelfs rondom allemaal Nederlanders (boe!!). Ik voelde me voor het eerst niet zo lekker (misschien doordat we die avond ervoor voor het eerst de MC Donalds bezocht hebben? Haha, nee grapje). Dus ik ben eerder naar huis gegaan met een andere student en ben bij thuiskomst lief verzorgd door mijn huisgenootjes! De volgende dag was ik nog steeds beroerd, maar 's avonds was ik gewoon weer de oude gelukkig.

Nu hebben we nog 2 weekenden met de hele groep. Daarna nog 2 weekenden met z'n 4en en dan ga ik al op vakantie met Laura. Ik krijg steeds meer zin om op vakantie te gaan, maar aan de andere kant ook nog totaal niet, want 'VERDORIE' ik wil geen afscheid nemen van de lieve mensen hier……………….

Op stage gaat het de laatste weken beter dan ooit!! Ik heb het idee dat ik nu echt vooruitgang maak met mijn cliënten. Ze komen namelijk bijna altijd opdagen en zo niet, dan ga ik er meteen achteraan om een nieuwe afspraak te maken voor dezelfde week nog. Ik wil nog het uiterste uit mijzelf halen om hun zo goed mogelijk te helpen. Om een voorbeeld te geven, is het contact met vooral één cliënt. Hiermee ben ik erg intensief aan de gang de afgelopen weken. Ze is namelijk verkracht ongeveer een maand geleden en die man blijft haar lastig vallen met verhalen rond te vertellen dat ze ziek in haar hoofd is enzovoort. Ook betrekt hij haar school erin en laat hij zijn kind verschrikkelijke verhalen rond vertellen. Hij gaat zo ver dat haar broer in de gevangenis heeft gezeten voor een weekend, omdat hij tegen de politie zei dat haar broer hem wilde vermoorden. Ik ben dus hartstikke boos op die gozer en ik ben mijn uiterste best aan het doen om dit te stoppen. Helaas mag ik geen contact met hem opnemen voor mijn eigen veiligheid, maar ik ben al naar school geweest om met de leraren te praten, heb ik de politie gebeld en daarnaast heb ik gekeken of ze veilig is waar ze nu woont. Ik merk erg aan haar dat ze het waardeert wat ik doe, want ze wilt me nog vaker zien dan één keer per week en ze is nog opener geworden! Door dit intensieve contact en ook met de meeste andere cliënten, weet ik dat het straks lastig gaat worden om afscheid te nemen, maar ik heb het ervoor over, want ze verdienen het beste!! Stage duurt nu nog 2,5 week en dan heb ik 1,5 week vrij en dan begin ik dus aan de grote reis met Laura.

Zoals je dus in mijn vorige blog kon lezen gaat het ontzettend goed met me en dat gaat het nog steeds. Ik had volgensmij nog niet verteld over onze nieuwe groepssport, maar we zijn helemaal verslaafd geraakt aan squashen! Dus doordeweeks wordt er gemiddeld 3x gesquasht. Het is geweldig, dus ik ben het van plan om Nederland te blijven doen! Het is druk druk druk druk en vooral de laatste weken met de groep, omdat we nog zoveel mogelijk met elkaar willen doen.

Ik kan nog tientallen pagina's doortypen en ik weet zeker dat ik veel dingen vergeet, maar dit zijn wel de uitschieters, denk ik?! Ik ga het in ieder geval erbij laten, want het is bedtijd vind ik (hier is het 1 uur later inmiddels).

Ik hoor trouwens dat het erg koud is in Nederland en dat is niet leuk om te horen, want dat betekent dat het nog veel kouder wordt waarschijnlijk…. Kleed jullie warm aan en drink veel warme chocolademelk, ga dicht bij elkaar zitten en dan komt het hopelijk goed?! Sorry, ik moet het nog één keer zeggen: maar hier is het gemiddeld 25 graden!:$
Maar nu ga ik echt, dus doe Sinterklaas alsjeblieft de groetjes en tot gauw (over 2 maandjes ben ik alweer thuis, maar nog eerder zal ik een blog voor jullie schrijven)!

Liefs -x- Linda

  • 19 November 2013 - 22:51

    Nienke:

    Hee Lin!!
    Super leuk om te lezen allemaal dat je het zo super naar je zin hebt!
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Actief sinds 10 Juli 2013
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 4219

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2013 - 17 Januari 2014

Stage in Zuid- Afrika

Landen bezocht: