De lente is begonnen! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Linda Berg - WaarBenJij.nu De lente is begonnen! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Linda Berg - WaarBenJij.nu

De lente is begonnen!

Blijf op de hoogte en volg Linda

08 September 2013 | Zuid-Afrika, Grabouw

Lieve volgers,

Vanaf vandaag ben ik precies één maand in Zuid- Afrika en dat wil zeggen dat ik al op 1/5e deel zit… Pfff, wat gaat de tijd nu al snel…. En ik denk dat het alleen maar sneller gaat, want we gaan vanaf volgend weekend beginnen met de weekenden vol plannen om onze To do list af te werken!
Ennnnnn… ja ja, de lente is AL begonnen!! In september en oktober is het hier namelijk lente en vanaf november tot en met februari is het zomer. Jeej!! Ik dacht eigenlijk dat het precies het tegenovergestelde was van in Nederland, maar blijkbaar niet. En wat vind ik dat nou jammer, als zon- liefhebber! Laat het mooie weer dus maar komen!! En terwijl ik dit zeg, hebben we hier al 2 hele mooie zonnige dagen gehad. En omdat het kan, hebben we dan ook maar gelijk het strand opgezocht met de groep. Met als resultaat dat ik al een klein beetje ben verbrand, hihi! Dus wie weet kom ik toch als een neger thuis?

Wat betreft de stages, die beginnen vanaf vorige week ook op volle toeren te draaien!
Op de Groenberg Secondary School, waar ik op de maandag en woensdag stage loop, heb ik al 2 cliënten gezien, waarvan 1 cliënt al twee keer. En krijg ik, als het goed is, morgen nog 2 cliënten erbij. Als het goed is?! Want hier weet je het maar nooit, hihi.
De cliënten die ik nu daar heb, zijn beiden meisjes. De ene is 16 jaar en haar hulpvraag is: Geen respect voor anderen, geen zelfrespect en geen ambitie. De ander is 14 jaar en zij heeft een ex- vriend die haar regelmatig slaat en ze weet niet hoe ze van hem af moet komen..
Bij Child Welfare, waar ik op de dinsdag en donderdag stage loop, heb ik ook al 3 cliënten gezien. Hier heb ik één jongen van 15 jaar die waarschijnlijk kampt met schizofrenie, een meisje van 16 jaar die vorig jaar is verkracht en een meisje van 6 jaar die in een safe house woont, omdat haar moeder haar niet goed behandelde. Helaas kan ik echter dat meisje van 6 jaar niet helpen, omdat ze geen Engels kan verstaan en langzaam Nederlands reageert ze ook weinig op. Dus ik hoop dat ze snel ander hulp kan krijgen!
Bij Child Welfare moeten de cliënten na school naar Child Welfare (kinderbeschermingsorganisatie) komen. Bij de Groenberg Secondary School worden ze tijdens de lessen gestuurd door de leerkrachten. Dit betekent dat er bij de school meer zekerheid is dat ze komen. En dat is wel erg fijn, dat we deze school erbij hebben gekregen als stage, want de vorige studenten liepen alleen bij Child Welfare stage en daar zijn de kinderen nog best vaak niet opkomen dagen.. Gelukkig zijn ze de eerste keer bij mij wel opkomen dagen en ik hoop dat ze dat ook blijven doen! Bij Child Welfare ga ik met 2 cliënten verder die een vorige student ook heeft gesproken. Bij de school begin ik dus bij het begin.
Het zijn stuk voor stuk heftige verhalen! En ik hoop dan ook dat ik iets voor ze kan betekenen.. Ik ga in ieder geval mijn best doen!! Het is daarnaast heel vreemd en ook lastig dat ik dit als derdejaars student mag gaan doen, maar ik ben er aan de andere kant heel blij mee, want in Nederland zou ik die kans nooit krijgen! Gelukkig krijg ik hierbij wel een beetje hulp, want een psycholoog geeft mij 10x 1 uur supervisie. In dat uur helpt hij mij met de vragen die ik heb over mijn cliënten. Afgelopen vrijdag heb ik mijn eerste supervisie gesprek met hem gehad en ik kan nu al voorspellen dat ik heel veel van hem ga leren!
Aankomende week ga ik ook de eerste Boys Support Group met Laura draaien. Voor de mensen die mijn vorige blog niet hebben gelezen, maar ook om het nog beter uit te leggen: dit is een wekelijkse bijeenkomst voor jongens tussen de 10 en 14 jaar om life skills aan te leren, oftewel praten over bijvoorbeeld HIV/AIDS, pesten, cultuur en hun toekomst. Naast educatie, vullen we het uurtje ook met wat verschillende spelletjes.
Zo, nu zijn jullie ook weer op de hoogte!

Helaas kan ik nu niet meer tegen jullie zeggen om te genieten van de zomer, want ik zie dat de temperaturen (eindelijk) gaan dalen in Nederland. Pff, wat hebben jullie een goede zomer gehad, zeg, maar nu ben ik lekker aan de beurt, hihi! Aah nee, ik hoop dat het een zachte en droge najaar en winter in Nederland wordt!

Nou, tot de volgende blog maar weer!
Liefs Linda

  • 08 September 2013 - 22:12

    Christel:

    Jeetje Lin, wat een heftige verhalen!
    Succes, hoop echt dat je inderdaad wat voor deze mensen kunt betekenen.
    En eindelijk wordt het hier koeler, klaar met die hitte...nu ben jij aan de beurt!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Actief sinds 10 Juli 2013
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 4226

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2013 - 17 Januari 2014

Stage in Zuid- Afrika

Landen bezocht: