You only live once! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Linda Berg - WaarBenJij.nu You only live once! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Linda Berg - WaarBenJij.nu

You only live once!

Blijf op de hoogte en volg Linda

04 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Grabouw

Nieuwsgierige aagjes!

Weer tijd voor een nieuwe blog, want mijn laatste is al bijna weer een maand geleden. Afgelopen maand heb ik verschillende dingen meegemaakt. Op stage was vanaf maandag 23 september t/m 26 september een Holiday Week programma die Laura en ik in elkaar hebben gezet en hebben uitgevoerd. Elke dag had dezelfde indeling. We moesten 8 uur aanwezig zijn om ons voor te bereiden en de spullen bij elkaar te zoeken. Om 9 uur liepen we met alle kinderen naar het sportveld om daar te beginnen met een stukje educatie over HIV/AIDS, roken en kinderverkrachting om daarna over te gaan naar de spelletjes. Op dag één waren dat vooral Nederlandse spelletjes en de andere dagen meer verschillende, zoals tikkertje, voetbal enzovoort. Rond half 12 gingen we met z'n allen terug om daar een lunch te eten. Helaas was het daarna al afgelopen, omdat Child Welfare weinig geld had om een hele dag te organiseren. Maar het waren 4 hele sportieve, leuke dagen! Ik heb erg genoten van het organiseren van deze dagen en daarnaast ook dat de kinderen zoveel plezier hadden….
Het was daarnaast ook een keer wat anders, omdat we de rest van de stage veel gesprekken voeren en één boys support group leiden.

En om deze week helemaal 'goed' en 'anders' af te sluiten, zijn Laura en ik vanaf vrijdagochtend tot en met dinsdag eind van de middag op vakantie gegaan. We hebben een groot stuk van de Garden Route bekeken! We zijn eerst langs de supermarkt geweest om de aankomende uren in de auto door te komen, want het eerste stuk was 5 uur rijden.. En dat moest ik helemaal alleen rijden, omdat Laura nog geen rijbewijs heeft. Maar het ging goed. We zijn maar één keer kort gestopt om te plassen.
Onze eerste nacht hebben we geslapen in Oudtshoorn. Het hostel zag er daadwerkelijk prachtig uit. Ook de weg ernaar toe… We zijn meteen bij aankomst in Oudtshoorn doorgegaan naar een Struisvogel boerderij. In die een uur durende struisvogeltour heb ik met een struisvogel geknuffeld, gevoerd en erop gereden. Haha, wat was dat lachen! Ik heb het zelfs 2x gedaan, omdat ik bij de eerste keer er al snel afsprong, doordat ik dacht dat ik ging vallen. Maar dat was niet het geval en toen mocht ik nog een keer, haha. Hier heb ik ook een filmpje van, maar die laat ik pas thuis zien voor de mensen die interesse hebben, ook omdat het uploaden hier dramatisch is…. En ik wil trouwens ook niet thuis komen en iedereen heeft al alle foto's, filmpjes en ervaringen gehoord, haha.
Daarna zijn we naar het hostel gegaan en was het inmiddels al etenstijd. We hebben ons opgefrist en zijn we gaan uiteten. We hebben heerlijk gegeten en zijn daarna nog even gaan kijken of er een leuk kroegje was, maar Oudtshoorn blijkt niet zo spannend te zijn in de avond/nacht. Ik was ook best wel moe van die lange reis, dus we zijn naar het hostel gegaan en hebben daar lekker spelletjes gedaan en gekletst.
De volgende ochtend zijn we gelijk door gereden richting Plettenberg Bay en hebben we een tussenstop gemaakt in Knysna. Het was regenachtig weer die dag, dus dat was wel erg jammer, maar Knysna was ook niet erg spannend, dus we zijn nadat we het winkelcentrum hebben bezocht en door Knysna heen hebben gereden, weer verder gereden naar Plettenberg Bay. Ook daar was niet veel spannends te beleven, behalve het strand, maar daar was het helaas geen weer voor. Dus hebben we ons weer vermaakt in het hostel met spelletjes, haha.
's Avonds zijn we weer uiteten geweest en was het weer smakelijk! Zelfs in het restaurant gingen we door met onze spelletjes, want de rest was rugby aan het kijken, dus wij vonden dat we ook wat leuks mochten doen, haha. Als er trouwens nog leuke andere kaartspelletjes zijn, dan horen wij dat graag! =)
Zondagochtend was het dan zover….. Eerst een reis van 45 minuten om daarna van de hoogste bungeejump- brug af te springen. We moesten hiervoor 45 minuten extra rijden, tol op de weg erna toe betalen en Laura was er zeker van dat ze ging springen, dus ik moest óók gewoon! Bij aankomst van de brug hebben we betaald en ik vroeg of er nog een weg terug was en ze zei: 'Ja, maar dan ben je wel je geld kwijt.' Dus weer een reden om te gaan, haha! We waren best vroeg op de bestemming, dus we moesten een tijdje wachten totdat we naar de brug mochten lopen. Maar op een gegeven moment kwam een kudde Chinezen op ons af die allemaal met ons op de foto wilde. Wij vonden dit prima en hadden de grootste lol. Ik vroeg aan Laura: 'Waarom willen ze eigenlijk met ons op de foto? Omdat we blank, knap zijn of gaan springen?' Laura wist het antwoord ook niet. Ook het personeel vroeg het aan ons en zij wisten het ook niet, haha. Door al die foto's hadden we afleiding en ik kon dus nog steeds mijn zenuwen onder bedwang houden. Om 10 uur liepen we uiteindelijk met alle Chinezen en 5 anderen naar de brug en dáár zou het gebeuren. Er werd verteld dat er niet gepusht werd, dat je 3 kansen had en deze zelf moest pakken. O god! En ik zei al tegen Laura, ik hoop dat ze gewoon duwen, maar helaas….. Er werd harde muziek aangezet, wat ook als afleiding werkte en toen ging de eerste, de tweede, de derde, toen Laura, toen nog een ander en toen mocht ik als 5e. Ik werd helemaal ingepakt met allemaal touwen etc. en toen werd ik door 2 mannen op de rand van de brug gezet. Mijn hart ging nog nooit zo hard te keer……. Ik zei tegen mezelf dat ik de eerste kans moest pakken, anders ging ik toch niet meer. En ja hoor, ik ging bij de eerste kans! Ik snap alleen nog niet dat ik die ene stap durfde te zeggen... Eenmaal toen ik voelde dat ik aan een touw vastzat, begon ik als een gek te gillen van trotsheid en vreugde. Wat was het een enorme kick!! Daarna hield ik stil, want je hoorde beneden alleen de vogeltjes, het water en de wind en dat was erg bijzonder om daar te hangen en dat te horen…. Eenmaal boven aangekomen, kwam het personeel op me af en ook Laura. We gaven elkaar een dikke knuffel, want wat waren we trots op elkaar!! Nog de hele dag konden we niet meer stoppen met lachen en erover te praten. Echt super kicken!!! Natuurlijk heb ik ook de foto's en het filmpje gekocht om het nog duizend keer opnieuw te beleven, haha.
Die middag wilde we eigenlijk gaan kajakken tussen de dolfijnen, maar helaas hoorde we dat de dolfijnen alleen 's ochtends in de buurt waren, dus hebben we erover gekozen om dit een andere keer te doen als het mogelijk is op een andere plek. We hebben die dag een beetje op het strand gelegen totdat we weer een stuk moesten gaan rijden naar het volgende hostel, wat in Mosselbay zou zijn. Daar zijn we 's avonds weer uiteten geweest en dit keer hadden we een mooi uitzicht op de Indische Oceaan!
De volgende ochtend op maandag moesten we erg vroeg op, want we zouden om 8 uur olifant gaan rijden. We mochten beide op een aparte olifant zitten met iemand voorop die af en toe wat over de olifanten vertelde. Het duurde een uur en de rit was erg bijzonder! Elke stap die de olifant zette, voelde je door je hele lijf en de verhalen die je erbij hoorde, was erg interessant. Mijn droom is hierbij uitgekomen! Daarna kregen we koffie/thee en wat lekkernijen en zouden we daarna een safari gaan doen. We zouden eigenlijk met 2 andere mensen gaan, maar die kwamen toch niet opdagen, dus deden we een privé- safari, haha. In een 9-zits safari- auto zijn we door een mega groot landschap gaan rijden. Het landschap was super mooi en dan kregen we ook nog velen verschillende mooie beesten te zien. En ook nog eens van zo super dichtbij…. De neushoorn bijvoorbeeld kon ik aanraken als ik wil, maar dat werd niet aangeraden, haha. Tijdens de safari hebben we dus neushoorns, leeuwen, giraffen, zebra's gezien en de rest ben ik allemaal de naam van vergeten….. Een paar foto's zal ik toevoegen aan deze blog, maar de rest houd ik nog even geheim, haha. Na 2,5 uur kwamen we weer terug en moesten we weer een uurtje wachten om naar de leeuwen te gaan. We zouden een uur met leeuwen gaan wandelen en ze aaien! Ook dit was erg bijzonder! Zo dichtbij komen bij zo'n gevaarlijk beest. Al zijn ze natuurlijk wel uit het wild gehaald en tammer getraind, maar toch...
En toen was rond 3 uur de dierendag afgelopen. En de rest van de dag waren we nog steeds aan het nagenieten van deze heerlijke dag….. 's Avonds hebben we weer aan het strand gegeten en genoten van het uitzicht.
De volgende dag was weer onze laatste dag. Deze dag was net zo mooi weer als de dag daarvoor en hebben we besloten, na navraag of er bijzondere dingen in Mosselbay te doen was, wat tegen viel, om naar het strand te gaan. Het was snik heet, dus we moesten om het kwartier een duik in de zee nemen. We zijn gewoon met onze voetjes op de bodem blijven staan, want de kracht van het water was erg sterk en je weet maar nooit of een haai verdwaald is?! Haha.
Het komt erop neer dat de plaatsen waar we sliepen niet zo bijzonder waren, maar het uitzicht tussen de plaatsen, het strand en de activiteiten die we tijdens de reis allemaal hebben gedaan, die waren echt helemaal top! Ik zal dit allemaal nooit meer vergeten en ik kijk nu al uit om nog meer gave dingen te doen, want we zijn nog lang niet klaar. We zijn eigenlijk net pas begonnen, want het weer is vanaf 2 weken terug ongeveer pas echt mooi geworden. Dus sorry lieve mensen, mij zie je niet eerder thuis dan afgesproken….
Maar voor je het weet, zie ik jullie weer, want wat gaat de tijd hier enorm snel, zeg! Ik zit ook zowat op de helft van mijn stage, want begin December zit de stage erop en dan gaan Laura en ik waarschijnlijk nog een reis maken van 3 weken.

Sorry, trouwens voor de eventuele spelfouten en de minder goede zinsconstructies. Dus lees daar a.u.b. overheen, haha!

Nou, tot de volgende blog en geniet van de 'goede' herfst in Nederland!
Liefs Linda

  • 07 Oktober 2013 - 18:44

    Lindy:

    Linda wat geweldig om te lezen! :) Ik ben super trots dat je gesprongen bent!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Actief sinds 10 Juli 2013
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 4209

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2013 - 17 Januari 2014

Stage in Zuid- Afrika

Landen bezocht: