Cheers to an incredible time in Africa! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Linda Berg - WaarBenJij.nu Cheers to an incredible time in Africa! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Linda Berg - WaarBenJij.nu

Cheers to an incredible time in Africa!

Blijf op de hoogte en volg Linda

21 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Grabouw

Lieve volgers,

Bij deze voor jullie mijn aller aller laatste blog. Het avontuur is helaas geëindigd, want ik ben afgelopen vrijdag 17 januari aangekomen op Dusseldorf Airport. Na een vlucht van 24 uur waar ik in het geheel een half uur heb kunnen slapen, werd ik opgehaald door mijn ouders, mijn broertje en als verrassing was mijn beste vriend ook mee! Wat was ik blij om hen weer te zien! Afgelopen dagen ben ik nog druk geweest om vrienden van mij op te zoeken of zij mij, om elkaars verhalen aan te horen van afgelopen maanden. Maar het gewend raken weer aan het kleine Bemmel en aan het wat koudere weer (gelukkig niet te grote overgang, want het was máár 20 graden, haha) ging heel snel! Het auto rijden was nog wel een grote grap! Het was toch weer lastig om om te schakelen van de linker naar de rechterkant van de weg en als ik wilde afslaan, dan gingen de ruitenwissers aan in plaats van de knipperlicht (dit omdat de ruitenwissers en het knipperlicht omgedraaid zitten). Maar ook dat gaat inmiddels goed!

Maar ook eerlijk gezegd mis ik de afgelopen 5 maanden: de lieve mensen die ik ontmoet heb in Grabouw en omstreken (in het bijzonder mijn lieve begeleider Paddy Damon en zijn familie)! Ik ben een heel gelukkig mens dat ik hem nog in Nederland kan zien in Juni, want hij komt voor 2 weken overvliegen! Daarnaast mis ik ook de 3 dagen weekend met alle toffe activiteiten daarin, de Grabouw- groep (ook heel erg!!) en alles erop en eraan van de grote reis met Laura van 3 weken door Namibië, Botswana en Zimbabwe (dit wordt duidelijk in de volgende alinea)! Tenslotte erg genoten van de stage, waar ik veel geleerd heb en blij ben dat ik deze kans heb kunnen pakken, want dit had ik nooit in Nederland kunnen doen. Ik denk nog vaak aan mijn cliënten en ik hoop dan ook met heel mijn hart dat mijn cliënten een heel goed jaar gaan krijgen en daarna nog veel meer mooie jaren! Hele dubbele gevoelens dus, maar lieve mensen aan alle moois zit een eind helaas en dat wist ik, dus ik heb het uiterste genoten van alle fun en hier in Nederland ga ik ook weer volop genieten!

Nu over de reis van 22 dagen door Namibië, Botswana en Zimbabwe en op de terugweg voor één dagje en nachtje Johannesburg bezoeken. Het begon allemaal op woensdag 18 december. We zijn dinsdagavond door Sophie en Cindy, 2 lieve meiden van de Grabouw- groep afgezet in Kaapstad om in het hostel alvast te overnachten, omdat we de volgende ochtend vroeg moesten verzamelen en zouden vertrekken met de truck! Die ochtend slikte Laura en ik eerlijk gezegd wel hoe de groep eruit zag, maar het tegendeel werd snel bewezen. De groep bestond uit 23 mensen, inclusief Laura en mij en wij hebben gedurende de hele vakantie een leuk groepje gevormd met mensen uit de hele wereld (of eigenlijk uit Zwitserland, Duitsland, Zuid- Afrika en Nederland). We hebben enorm veel geluk gehad, want de andere groepen die dezelfde reis deden op dezelfde tijd die bleken helemaal niet zo'n goede klik met elkaar te hebben. Zoiets kan de reis kraken of maken en bij ons heeft het zeker een heel stuk beter gemaakt!
Gemiddeld per dag reden we zo'n 5 uur per dag en sliepen we ook ongeveer maar 5 uur. In de truck slapen, net als in een vliegtuig is voor mij niet weggelegd, dus toen de reis was afgelopen, kwam alle moeheid eruit! Maargoed, geen probleem, want we hadden nog een weekje in Grabouw om bij te komen en nog van de zon te genieten om daarna bruiner naar huis terug te keren.
Als hoogtepunten van de reis waren de volgende dingen: de Gariep Orange River (dit is de grootste rivier van Zuid-Afrika). Hier hebben we een nachtje naast geslapen en ook lekker in gezwommen na de eerste 2 dagen enorm veel gereisd te hebben om uit Zuid- Afrika te komen. In de ochtend op dag 3 zijn we al over de grens gegaan en zou Namibië de aankomende 10 dagen van ons worden. Wauw, wat is dit een prachtig land! Het enige mindere aan Namibië was dat het de afgelopen jaren ineens had geregend in de woestijn, waardoor er wat meer groen was ontstaan in de woestijn (wat ik persoonlijk minder mooi vond) en dat je overal de Duitse taal moest aanhoren. Nee, dat laatste is een grapje, maar als ik moet kiezen voor Frans of de Duitse taal, dan zeg ik Frans, haha. Daarnaast hebben we de Fish River Canyon bezocht wat de op een na langste canyon ter wereld is. De kloof is circa 160 km lang, tot 27 km breed en is op sommige plaatsen tot 550 meter diep. Dit is bezocht bij zonsondergang wat enorm mooi was…. En op zondag 22 december ging de wekker om half 5, want we zouden naar Dune 45 gaan om de zonsopgang te bekijken. Hij is een beroemde duin om de zonsopgang of zonsondergang te bekijken en ligt 45 kilometer van een bekende woestijngebied vandaan. Het was nogal een hele taak om deze duin op te komen, want als je een stap zette dan ging je weer een halve stap naar beneden, omdat het dus van zand is. Maar uiteindelijk boven aangekomen, werd ik emotioneel van dit mooie uitzicht… 's Middags heb ik besloten met een paar andere van de groep om een lange tocht te lopen om ''echte'' woestijngebieden te zien. Het enige wat je zag bij aankomst was een dode boom. Wauw!
Op dinsdag 24 december ben ik wezen skydiven en heb ik 's middags quad gereden door de woestijn. Skydiven was erg mooi, want je zag de woestijn, de zee en de stad! Toch moet ik bekennen dat bungeejumpen in Tsitsikamma tijdens de eerste vakantie nog vetter was. Maar ik heb gelukkig de luxe gehad om beide gedaan te hebben en daar zeker geen spijt van. Weer iets van mijn lijstje af, haha! Met kerst zijn we bij Spitzkoppe Mountain geweest (dit gebied bestaat uit enorme rotsen) en hier hebben we een heerlijk kerstdiner gehad in een grot met kaarsjes langs de wand (mede mogelijk gemaakt door de 3 geweldige guides) en hebben we 's nachts geslapen óp de rotsen. De volgende dag hebben we de Himba stam ontmoet. Deze stam leeft in rieten huisjes en de vrouwen dragen geen bh of iets dergelijks en hebben verder een aparte stijl van kleden en leven. Maar dit viel ons een beetje tegen, omdat er toevallig 3 groepen tegelijk op de stam afkwamen. Maargoed alsnog leuk om dit meegemaakt te hebben. De dagen na kerst hebben we heel veel safari's gedaan met onze eigen truck en hebben we veel zebra's, giraffen, 2 neushoorns, 1 olifant en 3 leeuwen mogen zien en vele andere wat minder populaire dieren. En allemaal super super dichtbij!! Op zondag 29 december zijn we voor de 2e keer tijdens deze reis in een lodge gaan slapen, wat na een paar dagen in de tent slapen, wel even lekker was. In de hoofdstad van Namibië hebben we afscheid genomen van 5 mensen en welkom gezegd tegen 3 mensen. Je kon de reis dus ook alleen doen door alleen Namibië of alleen Botswana en Zimbabwe dus.
Oud en nieuw werd dus gevierd in Botswana. De hele dag heeft het geregend en dit wanneer onze tent opstond en er meer dan 20 centimeter water over de gehele camping stond…. Om dit te verwerken of eigenlijk eerder als smoes, zijn we lekker vroeg begonnen met proosten op het nieuwe jaar! De hele dag tot in de diepe nacht hebben we doorgebracht in de bar van de camping en heb ik een enorme leuke dag/nacht gehad met deze lieve mensen! Een nieuw jaar betekent een jaar met nieuwe kansen en mogelijkheden, dus ik kon het niet laten om een nieuwjaarsduik te maken met al mijn kleren aan, haha! De volgende ochtend moesten we alleen om 7 uur 's ochtends al vertrekken om 3 dagen naar de Delta te gaan. Om precies te zijn de Okavango Delta. Hier hebben we mokoro tochten gedaan (in traditionele soort kano's wordt je door een guide gepeddeld), ''lopende'' safari's waar we met ontzettend veel geluk de 4e van the Big Five gezien hebben: de buffalo. En niet één, maar 4 buffalo's, ongeveer 10 meter van ons vandaan….. En verder moesten we in de grond plassen en 3 dagen niet douchen, haha. Super toffe ervaring, alleen was het jammer dat we constant nat waren, omdat het regenseizoen was daar. Maar op een gegeven moment, maakt dat zelfs niet meer uit, want je kan er toch vrij weinig aan doen. Tenslotte voordat we aankwamen in Zimbabwe hebben we nog een bootcruise gemaakt en hebben we ook weer veel olifanten, buffalo's, krokodillen en nijlpaarden gezien. Ook zelfs onderweg zijn we weleens gestopt voor verschillende olifanten naast of op de weg! Op zondag 5 januari opnieuw over de grens en nu in Zimbabwe bij de Victoria Falls. Dit is een van de 7 natuurlijke wereldwonderen en ik snap waarom!! Hier hebben Laura en ik 3 dagen doorgebracht en zijn we wezen waterraften. Ik ben hier alleen bijna verdronken, maar hoe vet was dit…… Dit komt heel erg in de buurt van de meest gave activiteiten van de hele rit! Het afscheid nemen was weer verschrikkelijk en Laura en ik wilde na ook ons vertrek richting Johannesburg nog maar één ding en dat was de hele reis opnieuw beleven! Wat een avontuur, wat een toffe mensen, wat een tijd om nooit meer te vergeten!! Johannesburg was jammer genoeg niet zo fantastisch, maar dat komt ook doordat we bijna geen kant op mochten gaan, door de onveiligheid in deze stad. En wat ik dus zei zijn we de avond voor mijn verjaardag teruggekomen. Mijn verjaardag is goed gevierd met de overige studenten en 's avonds met Paddy en zijn familie en kan ik wel zeggen dat ik een eerste zomer verjaardag heb gehad en goed mijn 20e jaar in ben gegaan. Heel erg bedankt schatten!!
Tenslotte dus uitgerust en ben ik nu weer in het koude Nederland. Nu nog even 2 weekjes vrij en dan begint mijn minor. Ik heb er inmiddels wel weer zin in, maar ik zal wel weer moeten wennen aan de deadlines, het op tijd komen en iedereen die weer druk druk druk is (en ik ook)!

Ik hoop dat jullie genoten hebben van mijn blogs. Hier deed ik het tenslotte voor! Ik zou nog wat foto's toevoegen, maar het grootste gedeelte zet ik binnenkort op mijn Facebook. Ik moet nog even geduld hebben voor andere foto's die een van de guides heeft gemaakt en daarna wil ik een fotoboek van dit alles maken!

Tenslotte, en nu echt, wil ik iedereen bedanken die een deel van mijn avontuur in Afrika was. Heel veel mensen hebben met mij gepraat, omdat ik niet over alles zeker was. Hen ben ik heel dankbaar, want door hen ben ik over de lijn getrokken en heb ik dit mee mogen maken!
Ook wil ik de mensen die het avontuur in Afrika tot een hoogtepunt hebben gemaakt bedanken!
En natuurlijk mijn lieve familie en vrienden voor dat ze nog steeds altijd voor mij klaar staan!
Ik heb in de eerste weken in Afrika geleerd om meer te genieten van de kleine dingen, daarnaast ben ik emotioneler geworden en relaxter en misschien nog het belangrijkste dat ik gegroeid ben in verschillende dingen en kan ik terug kijken op een bijzondere tijd! What's next? (Stiekem kijk ik al naar mogelijkheden voor het volgende avontuur).

Lieve groetjes van de avonturier